Skip to main content

021-22061581

جهت تعیین وقت تماس بگیرید
بلاگ

زمانی که کودکان شروع به از دست دادن دندان می‌کنند

زمانی که کودکان شروع به از دست دادن دندان می‌کنند

تجربه یک مادر از سن شروع افتادن دندان کودک

در آخرین ویزیت دندانپزشکی دخترم اوری، وقتی متخصص بهداشت به من گفت که دو تا از دندان‌های پایین او در حال لق شدن هستند، متعجب شدم. او چند ماه قبل چهارساله شده بود. آیا خیلی زود نبود که دندان‌های شیری‌اش بیفتند؟

اما دندانپزشک به من اطمینان داد که هیچ نشانه‌ای از مشکل وجود ندارد، به خصوص به این دلیل که ما با دو دندان جلویی پایین سروکار داشتیم، که معمولاً اولین دندان‌هایی هستند که می‌افتند.

سرم را تکان دادم اما به سرعت به سمت خانه رفتم تا برای اطلاعات بیشتر در گوگل سرچ کنم. جستجوی من ارائه‌ی هزاران نگرانی مشابه را از سمت دیگر مادران نیمه هیستریک به همراه داشت، اما نتایج مطمئن‌کننده‌ای نیز در این مورد، در وب وجود داشت.

اوری در مورد دندان‌های لق خود نگران نبود. در واقع، او بسیار هیجان زده بود. او دندان‌های لقش را برای هرکسی که نگاه می‌کرد تکان می‌داد و دائم کنجکاو بود که فرشته‌ی دندان برای او چه می‌آورد.

اما من کمی احساساتی شده بودم. شاید احمقانه باشد، اما از دست دادن دندان‌های شیری دختربچه‌ام شبیه به پایان یک دوره بود، پریدن زودهنگام به قلمروی «دختر‌های بزرگ».

اما در هر صورت عکس‌های زیادی از او گرفتم و برای مرحله بعدی زندگی آماده شدم.

وقتی دندان بچه‌ها شروع به افتادن می‌کند:

کلایو فریدمن، دندانپزشک اطفال از لندن، می‌گوید که بچه‌ها معمولاً از پنج تا هفت سالگی شروع به از دست دادن دندان می‌کنند، اما داشتن دندان‌های لق در سن چهار سالگی نیز همچنان طبیعی است.

اگر دندان‌های کودک زود شروع به افتادن کنند، اولین سوال که پیش می‌آید این است که آیا او آسیبی مانند زمین خوردن داشته است که شما از آن آگاه نبوده‌اید؟ زمین خوردن بچه‌ها رایج‌ترین دلیلی است که ممکن است دندان آن‌ها کمی زودتر از حد معمول بیفتد.

اما اگر دندونی که لق شده است، یکی از دندان‌های پایینی جلو باشد و هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی یا ضربه نیز وجود نداشته باشد، دلیل زیادی برای نگرانی وجود ندارد.

کودکان با نیازهای خاص (استثنائی) می‌توانند الگوهای متفاوتی را دنبال کنند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به سندرم داون معمولا دیرتر دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند.

به گفته فریدمن، نکته جالب توجه این است که دختران تمایل دارند دندان‌های شیری خود را زودتر از پسرها در بیاورند و از دست بدهند. چرا؟ فریدمن می‌گوید: ما نمی‌دانیم. به طور کلی، رشد دختران کمی سریع‌تر از پسران است.


انتظار ما از افتادن دندان بچه ها:

زمانی که دندان‌های اصلی در فک می‌آیند، دندان‌های شیری که به عنوان دندان‌های اولیه نیز شناخته می‌شوند، لق می‌شوند و در نهایت باعث افتادن دندان شیری می‌شوند.

فریدمن توضیح می‌دهد: “ریشه دندان شیری شما مانند یک چراغ هدایت کننده برای ورود دندان دائمی عمل می‌کند. دندان دائمی ریشه دندان شیری را جذب می‌کند. بعد از اینکه دو دندان جلوی پایین افتادند، دو دندان جلویی بالا (ثنایای مرکزی) می‌افتند، سپس دو دندان بعدی در دو طرف فک پایین و در نهایت دو دندان در بالا (ثنایای جانبی).”

معمولاً فقط این هشت دندان اول هستند که در سن هفت یا هشت سالگی می‌افتند. در همان زمان، دندان‌های آسیاب در فضای خالی پشت فک رشد می‌کنند که ممکن است باعث تحریک جزئی کودک شما شود. (بله، دوباره دندان درآوردن!) بقیه دندان‌های کودک شما، از کاسپید (نیش) تا دندان‌های آسیاب اولیه، تا سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی نمی‌افتند.

در برخی مطالب اینترنتی دیده می‌شود که می‌گویند بچه‌هایی که دندان‌هایشان در اوایل دوران کودکی بیرون می‌زند، احتمال بیشتری دارد که زودتر دندان‌هایشان را از دست بدهند، و اگر والدین زودتر دندان‌هایشان را از دست بدهند، بچه‌هایشان هم احتمالاً همین روند را دنبال می‌کنند. فریدمن می‌گوید که هیچ مدرک آماری خوبی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

اگر کودک شما در سن هفت سالگی اولین دندان خود را از دست نداده است، ممکن است بخواهید پزشک از کمی اشعه ایکس برای این موضوع کمک بگیرد. فریدمن می‌گوید دندان‌های اضافی در استخوان می‌تواند از بیرون راندن دندان‌های شیری توسط دندان‌های دائمی جلوگیری کند.
چگونه دندان‌های لق را بیرون بیاوریم؟

فریدمن کشیدن دندان‌های لق را توصیه نمی‌کند. لطفاً از هیچ ترفندی نیز برای این کار استفاده نکنید. او می‌گوید: “فقط اجازه دهید طبیعت مسیر خود را طی کند. برای افتادن دندان‌های لق، تلاش زیادی لازم نیست و خونریزی بسیار کمی نیز باید داشته باشد. روی اطمینان از مسواک زدن کودکتان در خط لثه تمرکز کنید. اغلب در طول مسواک زدن منظم، دندان به راحتی بیرون می‌آید.”

بیشتر بدانید

“اولین کلینیک دندانپزشکی
که برای حضور در آن، مشتاق خواهید بود ...”

همین حالا برای رزرو نوبت اقدام کنید...