Skip to main content

021-22061581

جهت تعیین وقت تماس بگیرید
بلاگ

دندان های شیری – مراقبت صحیح از دندان از ابتدا

دندان های شیری – مراقبت صحیح از دندان از ابتدا

اولین دندان‌های کودک را دندان‌های شیری می گویند. تا سن 12 سالگی، اکثر این دندان‌ها و یا شاید همه‌ی آن‌ها بیافتند و جایشان را به دندان‌های دائمی بدهند. اگرچه با این وجود تمیز نگه داشتن و مراقبت از دندان‌های شیری کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است. کودک برای تغذیه‌ی مناسب، درست صحبت کردن و رشد خود به این دندان‌ها نیاز دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان حتی قبل از روییدن اولین دندان‌های شیری کودک باید آغاز شود. رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین خیلی پایین، در جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان حائز اهمیت است؛ بنابراین تمیز کردن دندان‌های کودکتان را خیلی زود شروع کنید. حتی می‌توانید دهان و لثه‌ی کودک سه ماهه‌تان را با استفاده از تکه پارچه‌ی نمدار پاک کنید. وقتی اولین دندان‌های او نمایان می‌شوند، می‌توانید این کار را با استفاده از مسواک مخصوص کودکان انجام دهید.

چرا مراقبت از دندان‌های شیری کودکان ضروری است؟

مراقبت از دندان‌های شیری و آموزش بهداشت دهانی اولیه به کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که در بسیاری از موارد دندان‌های دائمی از الگوی دندان شیری پیروی می‌کنند و همچنین آموزش و انگیزش کافی برای مسواک زدن و نخ دندان روزانه به صورت عادت در نمی‌آید. به علاوه بسیاری از مشکلات دندان‌ها نظیر پوسیدگی از دوران کودکی آغاز می‌شود.درصورتی‌که دندان‌های کودکتان دچار پوسیدگی شود و تحت درمان قرار نگیرند، ممکن است منجر به دردی شدید و عفونت گردد. این عفونت می‌تواند تا صورت و یا نواحی دیگری از بدن او گسترش بیابد و او را بیمار کند. یک عفونت شدید همچنین می‌تواند به دندان‌های دائمی کودک که در زیر استخوان فک و درست در زیر دندان‌های شیری او در حال رشد هستند، آسیب برساند.


علت پوسیدگی دندان در کودکان چیست؟

یک ماده‌ی لزج بنام پلاک دندان دائماً روی مینای دندان تشکیل می‌شود که دندان‌ها را می‌پوشاند. این پلاک و جرم دندانی حاوی باکتری‌هایی می‌باشد که غذاها و نوشیدنی‌هایی را که روزانه می‌خورید، تجزیه کرده و اسید تولید می‌کنند. این اسید به‌طور کلی نرمال و سالم است، اما باید همیشه و به طور منظم آن را با مسواک زدن دندان‌ها و لثه‌ها به روشی صحیح پاک کرد. اگر این اسید برای مدتی خیلی طولانی، در دهان و روی دندان‌ها باقی بماند، شروع به تخریب و خوردن مینای دندان می‌کند. این امر منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که اسید تولید شده از باکتری‌های موجود در پلاک دندان، می‌تواند در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها باقی بماند. اگر این اسید دائماً پاک نشود، مینای دندان را تخریب کرده و منجر به پوسیدگی و خوردگی دندان می‌شود.کودکان بیشتر از همه در معرض پوسیدگی دندان هستند، زیرا شب‌ها، در حالی که مشغول شیر خوردن از شیر مادر هستند یا هنوز یک شیشه شیر خشک، آبمیوه یا شیر در دهانشان است به خواب می‌روند. این امر می‌تواند منجر به پوسیدگی زود هنگام دندان‌ها در کودکی شود که به آن سندروم شیشه شیر نیز میگویند. این سندروم، نوع جدی از پوسیدگی دندان در اطفال و کودکان است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که اسیدی که این ماد غذایی را تجزیه می‌کند، در تمام طول شب در دهان باقی می‌ماند و فرصت زیادی برای خوردگی و تخریب دندان‌ها را خواهد داشت.
علائم پوسیدگی دندان

علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

تغییر رنگ دندان
درد پیوسته و شدید دندان
بروز دردهای تپیدنی (تپش دار)
درد تیر کشنده‌ای که برای چند دقیقه ادامه دارد (با جویدن یا با خوردن غذاهای داغ یا سرد تحریک می‌شود)
دردهای گاه و بیگاه
درد یا خونریزی لثه‌ها
تب
ورم و آماسی سفید یا قرمز رنگ در داخل دهان و در نزدیکی دندانی که درد می‌کند.

چگونه دندان‌ها و لثه‌های کودک را تمیز نگه داریم

بهداشت مناسب دهان و دندان، بر اساس یک برنامه‌ی منظم مسواک زدن دندان و نخ دندان کشیدن قرار دارد. بعضی از خانواده‌ها، دچار نوع قوی از باکتری‌های دهانی یا سطوح بالاتری از باکتری‌هایی هستند که می‌توانند منجر به پوسیدگی بیشتر دندان‌ها شوند. اگر مشکل پوسیدگی دندان، یک عارضه خانوادگی و ارثی در خانواده‌تان باشد، بیشتر باید مراقبت سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکتان باشید.

بیشتر بدانید

“اولین کلینیک دندانپزشکی
که برای حضور در آن، مشتاق خواهید بود ...”

همین حالا برای رزرو نوبت اقدام کنید...